De avonturen en ambities van I-MOR

De wereld overvliegen om video’s te maken. Werken met pinguïns, alligators inhuren en roadtrips maken op de motor. De jongensdroom van Rogier van de Weerd lijkt al te zijn uitgekomen. Zijn creative video agency I-MOR werkt voor grote namen, toch blijft er altijd die ene droom: een bioscoopfilm.

Met video de wereld veroveren

Walibi, Microsoft, Albelli, de Johan Cruijff Arena, het zijn niet de minste namen waar I-MOR uit Assendelft voor werkt. Oprichter Rogier van de Weerd begon zijn bedrijf zo’n vijftien jaar geleden met twee vrienden. Hij zag namelijk hoe het ging in de wereld van corporate video. Er werd gewerkt met grote crews, waardoor er hoge kosten werden gemaakt. De focus lag vooral op de eigen projecten. “Dat moest anders, vonden wij. Daarom begeleiden wij projecten van begin tot eind.”

Goed verhaal

Door het opbouwen van een goed netwerk en het vertellen van een goed verhaal komen de eerste opdrachtgevers in beeld. “Wij begrijpen waar bedrijven tegenaan lopen. Daarom doen we veel meer dan alleen een video maken. We kijken naar het grotere doel en stemmen daar alles op af. Het gaat bij ons bijna nooit om maar één video.” Met negen vaste teamleden en een groot netwerk aan freelancers realiseren ze grote projecten. “Iedereen heeft bij ons meerdere petten op, we zijn multidisciplinair opgevoed.”

Innovatie en storytelling

In coronatijd maakt het bedrijf flinke sprongen. “Ineens was de blik veel meer op online gericht”, vertelt Rogier. En I-MOR valt op. Niet alleen omdat ze een project van A tot Z oppakken, ook omdat ze vooroplopen op het gebied van technologie. “Wij waren de eerste die met drones filmden, we moesten ze nog zelf bouwen in die tijd.” In 2016 waren ze er als de kippen bij met 360° video, ze bouwden voor Walibi zelfs een volledige attractie met die videotechniek. Maar met alleen innovatie komt u er niet, daarom zet I-MOR ook in op storytelling. Rogier: “We willen met onze video’s echt een verhaal vertellen. Die reclames van supermarkten rond de kerst? Dat soort verhaallijnen maken we graag. Een goed verhaal bevat emotie en verbindt mensen met elkaar. Video is wat dat betreft een hele snelle weg naar het hart van de kijker.”

Cultuurverschillen

De campagnes slaan aan en leveren langdurige samenwerkingen op. I-MOR maakt video’s die in zeven landen en in acht talen worden uitgezonden. Dat levert overigens ook uitdagingen op. In ieder land is de regelgeving namelijk anders. “Voor albelli hadden we een video opgenomen waarbij iemand op een computer bezig was met een bord koekjes naast zich. Toen bleek het in Frankrijk een regel te zijn dat etenswaren en beeldschermen niet tegelijkertijd in beeld mogen. Met behulp van artificial intelligence hebben we de koekjes uiteindelijk uit elk shot weggehaald.”

Honderden video's

Rogier legt uit dat er soms wel vijfhonderd video’s voor één campagne worden gemaakt. “We hebben niet alleen te maken met regelgeving, cultuurverschillen en verschillende voice-overs, we schieten ook in verschillende formaten. Horizontaal voor tv-commercials en verticaal voor socials zoals Instagram Stories.”

Jongensboek

Tal projecten passeerden de revue. Werken met pinguïns, auto’s in een draaiconstructie hangen, alligators inhuren. Het is maar een greep uit de ervaringen van het bedrijf. Toch springt er een project uit voor Rogier. “Voor Pinlock, een merk dat condensvrije binnenviziers maakt voor motorhelmen, filmden we een soort roadtrip. We waren in tien dagen in zeven verschillende landen, echt een jongensboekproject. Uiteindelijk was het gaafst dat het eruitzag alsof het een ‘million dollar project’ was, terwijl er helemaal niet zoveel budget was.”

Bioscopen vullen

Er zijn al genoeg dromen uitgekomen, maar er blijft nog één grote droom over voor I-MOR. Een eigen film of serie. “We hebben inmiddels de gekke traditie dat we elk jaar een korte film maken rond kerst. Daar doen bijna al onze freelancers aan mee. Dat project is elke keer weer een soort snelkookpan, waar we elkaar veel beter door lereb kennen. Als we dat eens uit kunnen breiden naar een echte film, daar zou ik heel gelukkig van worden.”

Apparatuur overal verzekerd

Al in 2009 klopte Rogier voor de verzekeringen aan bij Rodenhuis, waar hij in contact kwam met Michel van Ark. MZA heeft Rodenhuis sinds 1 september overgenomen, waardoor I-MOR nu bij MZA verzekerd is. “Het persoonlijke contact is voor ons heel belangrijk. Ik kan Michel dag en nacht bellen en hij zorgt er altijd voor dat het geregeld wordt. We nemen onze apparatuur natuurlijk mee over de hele wereld. Dan moet het gewoon goed geregeld zijn. Toen wij met drones gingen vliegen was er nog niet eens regelgeving, maar uiteindelijk hebben ze bemiddeld en vonden we een verzekeraar in Engeland. Dat is zo kenmerkend, nu ook voor MZA. Voor iedere vraag zoeken ze een oplossing, dat werkt heel prettig.”