“Als kleiner verzekeringskantoor is het steeds moeilijker om aan alle vereisten die van een verzekeringsadviseur gevraagd worden te voldoen”, start Dennis. “Het is niet alleen het beantwoorden van de telefoon en e-mail, het opvolgen van schades en up-to-date houden van de verzekeringspolissen, het draait ook om hoge veiligheidseisen op gebied van privacy, het kunnen bieden van de juiste verzekeringen en je klanten voorzien van de correcte (digitale) informatie. Die laatste zaken vroegen de afgelopen jaren steeds meer tijd en aandacht en dat kannibaliseerde op de tijd die ik kon steken in aandacht voor onze klanten. Dat begon me steeds meer tegen te staan.”
Het is nogal wat om zomaar van zelfstandig adviseur nu bij een verzekeringskantoor te gaan werken.
“Ja, daar zeg je wat. Van huis uit ben ik altijd ondernemer geweest, dat zit in mijn bloed. Het hele gezin was of is ondernemer. HP Verzekeringen bestaat dit jaar 25 jaar. Toch begon het de laatste jaren wat te kriebelen. Zeker tijdens de corona-periode ontbrak het aan veel contact met andere adviseurs. Ook met klanten was het contact toen vrijwel alleen digitaal of via de telefoon. Je kunt zeggen dat ik na jaren zelfstandig ondernemen erg nieuwsgierig werd naar het hebben van collega’s”, lacht Dennis. “Mireille, mijn vrouw, en ik werkten altijd samen, maar daardoor werd de lijn tussen privé en werk steeds dunner. Vaak waren wij in het weekend en ’s avonds ook nog met zijn tweeën aan het werk. Samen besloten we dat het een goed idee zou zijn om te kijken naar een samenwerking. Door deze stap wordt straks privé ook echt weer privé”.
Verbaasde je dat?
“Nee, eigenlijk niet” vervolgt Dennis. “Ik had er eigenlijk gelijk een goed gevoel bij. Ik kwam erachter dat ik ook best wel veel gemist heb door alleen te werken. Er is zoveel meer mogelijk voor onze klanten, wat ik met HP Verzekeringen alleen niet had kunnen doen. En uit het sparren met de nieuwe collega’s zijn ook al flink wat mooie nieuwe inzichten ontstaan die ik voor de klanten van HP Verzekeringen ook in de praktijk heb kunnen brengen. Mijn uitgebreide ‘inwerkperiode’ heb ik goed benut!”
Wat gaat er nu precies veranderen voor de klanten van HP Verzekeringen?
“Eerlijk gezegd, niet veel en toch ook weer wel veel”, zegt Dennis. “Daarmee bedoel ik dat ze aan de ene kant nog steeds kunnen bouwen op wat wij bij HP Verzekeringen belangrijk vonden: persoonlijk contact, advies op maat en snel geholpen worden. Aan de andere kant komen er flink meer mogelijkheden beschikbaar. Denk aan de MZA app, de klantmap met digitale toegang tot alle polissen en schademeldingen en een veel uitgebreider aanbod aan verzekeringen en financiële oplossingen. Het pakket wat MZA kan bieden is zeer uitgebreid.”
Want?
“Nou, er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden bij MZA. Wat te denken van de collega’s op de schadeafdeling, die voor alle klanten klaar staan bij kleine en grote schades. Of de administratie die alles in goede banen leidt. De zakelijk adviseurs die de zakelijke klanten van raad en daad voorzien en de afdeling Volmacht die ervoor zorgt dat MZA vele malen sneller kan zorgen voor de juiste verzekering. Dat alles probeerde ik bij HP in mijn eentje te doen, maar nu hoeft dat niet meer. Nu is het echt ‘wij’ en dat voelt ontzettend goed” besluit Dennis.