“Na jaren zelfstandig ondernemen werd ik erg nieuwsgierig naar het hebben van collega’s”

Daar waar het voor u als relatie misschien onverwachts komt, zat de overgang van HP Verzekeringen naar MZA al wat langer in de pen. Dennis Oudkerk Pool van HP Verzekeringen was al langere tijd op zoek naar een partij om mee samen te werken om voor zijn klanten een optimale ondersteuning te kunnen blijven garanderen. Die partij werd MZA uit Volendam, een kantoor met bijna 50 medewerkers die allemaal net zoveel hart voor de zaak hebben als Dennis zelf.

 

“Als kleiner verzekeringskantoor is het steeds moeilijker om aan alle vereisten die van een verzekeringsadviseur gevraagd worden te voldoen”, start Dennis. “Het is niet alleen het beantwoorden van de telefoon en e-mail, het opvolgen van schades en up-to-date houden van de verzekeringspolissen, het draait ook om hoge veiligheidseisen op gebied van privacy, het kunnen bieden van de juiste verzekeringen en je klanten voorzien van de correcte (digitale) informatie. Die laatste zaken vroegen de afgelopen jaren steeds meer tijd en aandacht en dat kannibaliseerde op de tijd die ik kon steken in aandacht voor onze klanten. Dat begon me steeds meer tegen te staan.”


Het is nogal wat om zomaar van zelfstandig adviseur nu bij een verzekeringskantoor te gaan werken.


“Ja, daar zeg je wat. Van huis uit ben ik altijd ondernemer geweest, dat zit in mijn bloed. Het hele gezin was of is ondernemer. HP Verzekeringen bestaat dit jaar 25 jaar. Toch begon het de laatste jaren wat te kriebelen. Zeker tijdens de corona-periode ontbrak het aan veel contact met andere adviseurs. Ook met klanten was het contact toen vrijwel alleen digitaal of via de telefoon. Je kunt zeggen dat ik na jaren zelfstandig ondernemen erg nieuwsgierig werd naar het hebben van collega’s”, lacht Dennis. “Mireille, mijn vrouw, en ik werkten altijd samen, maar daardoor werd de lijn tussen privé en werk steeds dunner. Vaak waren wij in het weekend en ’s avonds ook nog met zijn tweeën aan het werk. Samen besloten we dat het een goed idee zou zijn om te kijken naar een samenwerking. Door deze stap wordt straks privé ook echt weer privé”. 
 

Wat heeft je doen besluiten om met MZA in zee te gaan?


“Ik kende Kees Tuijp van MZA al jaren uit de branche zelf en ook een aantal collega’s van MZA sprak ik wel vaker. Toen ik Kees benaderde om eens te praten over een samenwerking voelde het eigenlijk gelijk goed, er was een klik. We besloten om niet over een nacht ijs te gaan en eerst eens te kijken of ik wel kon aarden in een groter bedrijf met collega’s. MZA zocht een teamleider particulier en klein zakelijk en Kees vond dat wel bij mij passen. Het afgelopen jaar ben ik al bij MZA werkzaam geweest in deze functie naast mijn werkzaamheden voor HP verzekeringen en zo heb ik het bedrijf goed leren kennen. Ik heb ervaren dat het bedrijf heel goed bij mij én bij mijn klanten past. De manier van werken, hoe men klanten persoonlijk te woord staat en altijd bereikbaar is, bevalt mij ontzettend goed. Het is een goede fit met hoe Mireille en ik ook altijd werken met HP Verzekeringen.”
 

Interview Dennis

Verbaasde je dat?


 “Nee, eigenlijk niet” vervolgt Dennis. “Ik had er eigenlijk gelijk een goed gevoel bij. Ik kwam erachter dat ik ook best wel veel gemist heb door alleen te werken. Er is zoveel meer mogelijk voor onze klanten, wat ik met HP Verzekeringen alleen niet had kunnen doen. En uit het sparren met de nieuwe collega’s zijn ook al flink wat mooie nieuwe inzichten ontstaan die ik voor de klanten van HP Verzekeringen ook in de praktijk heb kunnen brengen. Mijn uitgebreide ‘inwerkperiode’ heb ik goed benut!”


Wat gaat er nu precies veranderen voor de klanten van HP Verzekeringen?


“Eerlijk gezegd, niet veel en toch ook weer wel veel”, zegt Dennis. “Daarmee bedoel ik dat ze aan de ene kant nog steeds kunnen bouwen op wat wij bij HP Verzekeringen belangrijk vonden: persoonlijk contact, advies op maat en snel geholpen worden. Aan de andere kant komen er flink meer mogelijkheden beschikbaar. Denk aan de MZA app, de klantmap met digitale toegang tot alle polissen en schademeldingen en een veel uitgebreider aanbod aan verzekeringen en financiële oplossingen. Het pakket wat MZA kan bieden is zeer uitgebreid.”
 

En hoe gaat dat dan met het contact met jou?


“Het team waar ik leiding aan geef, Team particulier, klein zakelijk en financieel advies, bestaat uit 10 mensen. Dat betekent dat HP-klanten nu eigenlijk altijd gelijk iemand aan de lijn kan krijgen bij vragen en dat diegene ook perfect uitgerust is om u als klant van HP verder te helpen. Achter de schermen zijn we al druk bezig geweest om de overgang naar de systemen van MZA zo naadloos als mogelijk te laten verlopen. Per 1 juni moet dit definitief afgerond zijn, maar het kan zijn dat u voor die tijd al iets van communicatie vanuit MZA gaat ontvangen. Ik blijf uiteraard gewoon bereikbaar als vraagbaak en ik zal ook zeker mijn vaste klanten blijven bezoeken waar mogelijk. Maar nu dus met een team van 10 mensen die mij daarbij helpen. En dan heb ik het nog niet eens over de andere afdelingen van MZA gehad!”
 

Interview Dennis

Want?


“Nou, er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden bij MZA. Wat te denken van de collega’s op de schadeafdeling, die voor alle klanten klaar staan bij kleine en grote schades. Of de administratie die alles in goede banen leidt. De zakelijk adviseurs die de zakelijke klanten van raad en daad voorzien en de afdeling Volmacht die ervoor zorgt dat MZA vele malen sneller kan zorgen voor de juiste verzekering. Dat alles probeerde ik bij HP in mijn eentje te doen, maar nu hoeft dat niet meer. Nu is het echt ‘wij’ en dat voelt ontzettend goed” besluit Dennis.