Coronavirus en uw reisverzekering

05 maart 2020
Coronavirus en uw reisverzekering

De meest gestelde vragen met betrekking tot de reisverzekering

Het beheerst al wekenlang het nieuws en nu het Coronavirus ook in Nederland aanbeland is ontstaan er steeds meer vragen rondom het Coronavirus en (reis)verzekeringen. In dit artikel zetten wij de meest gestelde vragen op een rij en proberen u hier zo goed mogelijk over te informeren naar de meest actuele situatie.

Een virusuitbraak is geen verzekerde gebeurtenis

Sinds december 2019 is er sprake van een corona-uitbraak in China. Deze heeft zich de laatste weken uitgebreid naar andere delen van de wereld, waaronder populaire vakantiebestemmingen in Italië. Een virusuitbraak is over het algemeen geen verzekerde gebeurtenis. Bent u op reis in een gebied waar het Coronavirus voorkomt, of reist u hier binnenkort naartoe? Dan heeft u wellicht vragen over de dekking van uw reis- en/of annuleringsverzekering.

Meest gestelde vragen

Wij kunnen ons goed voorstellen dat de uitbraak van het coronavirus en de invloed hierop op uw (geplande) vakantie vragen bij u oproepen. Met name de steeds veranderende situatie en de toename van het aantal corona-patiënten binnen Europa kunnen voor uw vakantie van invloed zijn. Wij adviseren u te allen tijde te vertrouwen op de berichtgeving uit algemene instanties. Onderstaande veel gestelde vragen zijn bedoeld om u meer duidelijkheid te geven over de invloed van de uitbraak van het Coronavirus op uw reis- en annuleringsverzekering.

 

Reisverzekering

Ik ben nu op vakantie en moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik in quarantaine moet of de regio niet mag verlaten. Krijg ik extra (verblijfs)kosten vergoed?

Nee, de extra verblijfskosten worden niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar u de reist hebt geboekt. Wellicht komt u in aanmerking voor een vergoeding van de extra verblijfskosten.

Ik ben nu op vakantie en moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik in quarantaine moet of de regio niet mag verlaten. Blijft mijn kortlopende reisverzekering geldig?

Nee, uw reisverzekering blijft niet automatisch geldig. Als u een reisverzekering heeft afgesloten, specifiek voor uw huidige vakantie, en u wordt gedwongen langer te blijven, dan adviseren wij u om meteen een nieuwe verzekering af te sluiten.

Ik wil eerder naar huis. Worden deze kosten vergoed?

Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis. Deze kosten worden dus niet vergoed. Mogelijk biedt uw reisorganisatie u een alternatief om toch eerder terug te keren. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie.

Voor mijn bestemming geldt een negatief reisadvies. Biedt de verzekering dan dekking?

Ja, de reisverzekering blijft geldig. Als u in verband met ziekte wordt opgenomen, dan vergoeden zij de kosten mits u een dekking voor medische hulp in het buitenland heeft afgesloten in uw reisverzekering. De annuleringsverzekering doet dat niet. De annuleringsverzekering van Avero is hierop een uitzondering. In de huidige voorwaarden van de annuleringsverzekering van Avero staat dat wanneer het ministerie een officieel negatief reisadvies geeft, tussen het moment van boeken en de aanvang van de reis, dan keert die annuleringsverzekering de geleden schade uit.

Ik heb kosten gemaakt omdat ik veel moet bellen met instanties. Worden mijn telefoonkosten vergoed?

Telefoonkosten worden alleen vergoed als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis. Het Coronavirus is dat niet. Deze telefoonkosten krijgt u dus niet vergoed. Mocht u echter ziek worden vanwege het Coronavirus of in het ziekenhuis worden opgenomen, dan worden deze kosten door veel verzekeraars wel vergoed. Dat geldt ook voor extra reis- en verblijfskosten van andere verzekerden, mits dit onderdeel is van de door u afgesloten reisverzekering. Hiervoor gelden afhankelijk van de gekozen dekking maximale bedragen.

Ik heb mijn toekomstige reis geannuleerd vanwege het Coronavirus. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen?

Ja, in veel gevallen kunt u uw kortlopende reisverzekering opzeggen.

Mijn vlucht is geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij. Worden deze kosten vergoed?

Nee, wij adviseren u om contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij. Zij zullen de reis vergoeden of een alternatieve vlucht aanbieden.

 

Annuleringsverzekering

Ik wil mijn vakantie annuleren vanwege het Coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Nee, dit is niet mogelijk. De annuleringsverzekering is bedoeld voor specifieke en individuele zaken. Een virusuitbraak valt hier niet onder en is daarom niet gedekt.

Wanneer u zich zorgen maakt, adviseren wij u om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de vakantie is geboekt. In overleg kan de reis mogelijk omgeboekt worden of komt u misschien in aanmerking voor een vergoeding van de annuleringskosten.

Ik heb een doorlopende annuleringsverzekering met een dekking voor Terreuraanslagen & Natuurrampen. Kan ik mijn reis nu annuleren in verband met het Coronavirus?

Nee, het Coronavirus is geen natuurramp of terroristische aanslag en is dus geen geldige reden om te annuleren.

Kan ik mijn annuleringsverzekering nog opzeggen en de premie terugkrijgen als ik niet meer op reis ga?

Nee, dit is niet mogelijk. Voor zowel kortlopende- als doorlopende annuleringsverzekeringen geldt dat u deze niet tussentijds kunt opzeggen of wijzigen. Ook krijgt u de betaalde premie niet terug. Een annuleringsverzekering is namelijk al geldig op het moment dat u deze afsluit en een deel van het risico is al gelopen op het moment dat u de reis wilt annuleren.

 

Overige vragen

Ik reis later dit jaar naar Italië. Moet ik mijn vakantie nu al annuleren?

Het is niet nodig om de vakantie nu al te annuleren. Hou wel regelmatig het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. De overheid geeft u de meeste actuele informatie over het reisadvies naar uw vakantieland. Als u vragen heeft, kunt u ook bellen naar het contactcenter van Buitenlandse Zaken op telefoonnummer +31 (0)247247247.

Wat gebeurt er als ik besmet raak met het Coronavirus op mijn bestemming?

Wordt u tijdens de reis in één van de gebieden waar het Coronavirus heerst ziek en moet u naar het ziekenhuis? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de alarmcentrale van de verzekeraar. De kosten worden volledig vergoed als u een dekking voor medische hulp in het buitenland heeft afgesloten. Afhankelijk van de dekking op uw reisverzekering worden ook eventuele extra reis- en verblijfskosten van medereizigers vergoed tot een bepaald maximum. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed mits dit in de dekking van uw reisverzekering is opgenomen.

Kan ik aanspraak maken op het Calamiteitenfonds?

Het Calamiteitenfonds heeft gemeld in het geval van epidemieën geen vergoeding te geven. Dit nieuwsbericht leest u hier. Wilt u actuele adviezen van het Calamiteitenfonds, raadpleeg dan de website.

Meer informatie?