Restaurant verwoest door brand

Restaurant verwoest door brand

28 juli 2016. Het is een datum die mevrouw Chen, eigenaresse, en meneer Leung, bedrijfsleider, niet snel meer vergeten. Door een brand in de naastgelegen supermarkt kwam het Chinees-Kantonees restaurant Indrapoera te Volendam volledig in de as te liggen. Van het ooit zo mooie en goedlopende restaurant was weinig meer over.

Hun verhaal leest als zoveel restauranthouders. Altijd druk met de zaak, inzet tonend voor de lokale gemeenschap, maar ondertussen weinig tijd om zich te verdiepen in verzekeringen. Gelukkig voor mevrouw Chen had zij dit volledig bij MZA Horeca belegd. Alle rompslomp rondom de afhandeling werd uit handen genomen en zo werd de tragedie van het afgebrande pand omgezet naar een nieuw begin.

YM Chen (eigenaresse):

Bijna dertig jaar geleden kwam ik met mijn toenmalige partner naar Nederland. We werkten in die beginjaren in veel verschillende restaurants en hebben daardoor niet veel van het land kunnen zien. Uiteindelijk zijn we een eigen zaak in Volendam gestart en daar ook gaan wonen. We woonden en werkten destijds in een relatief jonge wijk. Ik heb veel van de gezinnen zien opgroeien en met veel klanten een persoonlijke band opgebouwd. Ik verbaas me elke dag weer over de veerkracht en de ambitie van dit prachtige dorp, een plek waar ik me steeds meer thuis ben gaan voelen.

M Leung (bedrijfsleider):

De laatste jaren werk ik als bedrijfsleider in het restaurant. Indrapoera is een begrip in Volendam en de regio. Door tijdig zaken aan te passen en zo nu en dan te innoveren zijn onze klanten ons al die jaren trouw gebleven en gingen de zaken goed. Het werd ons ook gegund. We staan nooit stil, werken altijd hard en we horen er helemaal bij.. dat zeggen veel klanten.

Op 28 juli 2016 kwam hier abrupt een eind aan. Door een brand in de naastgelegen supermarkt mocht ik het restaurant niet meer in. In eerste instantie leek er niets aan de hand met ons restaurant en ik dacht toch snel wat zaken te kunnen pakken. De brandweer verbood dat gelukkig want even later ging niet alleen de supermarkt maar ook ons restaurant en de daarnaast gelegen woning in vlammen op. Het scheelde weinig of ik had dit verhaal niet kunnen navertellen.

De volgende dag, toen de laatste container van de brandweer op een vrachtwagen werd afgevoerd, werd ik getroost…”het zijn alleen maar spullen, je leeft nog!” Achteraf waar, maar voor mij gold dit niet. Ik had hard gewerkt om dit te bereiken en was hiervoor speciaal naar Volendam verhuisd. Niet alleen mijn baan maar ook een deel van mijn leven was plots in rook opgegaan…

YM Chen:

De klanten gaven troost, kaartjes, bloemen en brieven. Ik herinner me een brief van een kind. Dat was in het restaurant geweest en had zich staan te vergapen aan het zeeaquarium met levend koraal en de zich daarin bevindende clownsvissen. Ze vond het verschrikkelijk van de vissen, in het bijzonder van “Nemo” en ze wenste me sterkte. Ik stond immers altijd in de buurt van het aquarium, dus ik moest ze toch wel heel erg mooi hebben gevonden.

Voor mij was het niet alleen mijn zaak, maar mijn hele leven. Ik had meer dan 27 jaar op die plaats geleefd. De helft van mijn inboedel lag in de zaak. Ik sliep er alleen niet, voor de rest speelde zich alles af in het restaurant. Mijn familie en vrienden spraken mij moed in; “je moet doorgaan”. Maar hoe?

MZA HORECA

We waren bij MZA Horeca verzekerd en onze adviseur was direct dezelfde dag ter plaatse. Hij kon daar echter niets meer voor ons doen. Er was ook niets meer over van onze bezittingen alleen de funderingen van het pand. Alles was weg, het pand, het bestek, de administratie, er was echt niets meer. Onze adviseur vroeg of we naar het kantoor wilden komen, even weg van de puinhoop.

M Leung:

Het was wel even lekker op het kantoor, het was warm buiten, binnen het was koel en we konden even zitten. De expert van de verzekeraar was er en MZA had voor ons ook een onafhankelijk expert geregeld. Die waren met elkaar in overleg. Onze adviseur vertelde ons welke stappen er zouden volgen. Hij had al een hoop zaken geregeld en gaf aan dat er voor ons een drukke tijd aankwam. Ik vreesde voor mijn baan, maar de adviseur zei “Wacht maar…je krijgt het nu drukker dan ooit”.

Y Chen:

Ik was kapot en vastbesloten om het hierbij te laten. Na 30 jaar alles weg! Volgens de adviseur was stoppen geen optie. We moesten verder, er kwam een drukke periode aan. Er was al overleg geweest met de gemeente, met de verzekeraar en met een bedrijf dat noodvoorzieningen leverde voor een noodlocatie. Onvoorstelbaar hoe snel er een netwerk ontstond van mensen die ons adviseerden en bijstonden. Ik voelde dat ik door moest. MZA Horeca was de verbindende factor tussen ons, verhuurder, verzekeraar en gemeente. Door hun hulp werd de volledige schadeafhandeling in één keer goed opgepakt.

M. Leung:

Het schadeproces is goed verlopen, we kregen snel rust en konden nadenken. We werden benaderd door diverse instanties die ongevraagd diensten aanboden. MZA Horeca heeft dit afgehouden. We konden eventueel een noodlocatie starten, dat was in overleg met MZA en de gemeente geregeld.

In overleg met de adviseur en de schadeafdeling  is besloten ons bedrijfsplan onder de loep te nemen. MZA Horeca kwam in overleg met onze expert tot een andere oplossing, één die ons rust gaf en ruimte om het een en ander strategisch nogmaals te overwegen. Dat had ik niet verwacht. We waren goed verzekerd en er was een manier om onze zakelijke plannen alsnog te verwezenlijken.

Y Chen:

Het voorstel van MZA vond ik in eerste instantie bijzonder vreemd. Na een toelichting en overleg met onze expert begreep ik dat het bijzonder creatief en flexibel was. Ik kon me niet voorstellen dat de verzekeraar ermee akkoord zou gaan, maar ik stemde er toch mee in. Ondanks het feit dat ik er geen vertrouwen in had, bleek de verzekeraar het voorstel te accepteren. Deze oplossing blijkt perfect. We kunnen verder en we gaan ook verder. Wel op onze manier, in ons eigen tempo en met onze eigen toekomstvisie.

M. Leung:

Ik heb van deze ramp weer iets geleerd. Je kunt je overal verzekeren. Dat is geen probleem. Je premie kan ook altijd lager, dat is ook geen probleem. Bij schade, dan heb je pas echt een probleem. Alles was goed geregeld, niet alleen de polis, de preventie en de clausules, maar de afwikkeling bij schade, dat hadden wij nooit gekund. Het voorstel dat we uiteindelijk hebben gedaan en werd geaccepteerd…. Ik had het niet verwacht en ben er blij mee. En MZA Horeca had gelijk…ik heb het nog nooit zo druk gehad.

Nawoord MZA Horeca:

Door een overslaande brand - die ontstond in de naastgelegen supermarkt - ging het restaurant Indrapoera te Volendam totaal verloren. Het gehele pand ging verloren, van een huurovereenkomst is dan ook geen sprake meer. Er was geen restaurant, geen werk, er waren geen klanten, geen spullen omhanden, geen huurovereenkomst en zelfs even geen visie meer. Toch bestond Indrapoera nog in de verbeelding van onze relatie en die van al haar klanten, de buren (en iedereen die met Mw. Chen en de heer Leung meeleefde).

Het is daarom ontzettend fijn om te kunnen vermelden dat Indrapoera inmiddels weer in bedrijf is, in eerste instantie voor het afhalen en bezorgen van maaltijden. Hiertoe is een tijdelijk onderkomen aan de Parallelweg 9-10 te Volendam betrokken. De verwachting is dat medio 2018 kan worden begonnen met de herbouw van het restaurant. Wanneer alles weer staat en kan draaien is nog niet bekend. Maar dat Indrapoera sterker en beter dan ooit terugkomt, is een absolute zekerheid.