70% van onze klanten kiest deze blauwe broek maat 38!

Geschreven door: Kees Tuijp25-01-2017 70% van onze klanten kiest deze blauwe broek maat 38!

Zou je op basis van dit 'advies' kiezen voor dit artikel als je op zoek bent naar een broek? Waarschijnlijk is die kans niet erg groot. Allereerst is het natuurlijk maar de vraag of je de kleur blauw wel mooi vindt. Daarnaast is van belang of de broek wel past. Voor de een is maat 38 te ruim, bij een ander zal deze broek met moeite over de knieën komen. Je laten leiden door de voorkeuren en keuzes van anderen is niet verstandig als dit betrekking heeft op zaken die afhankelijk zijn van jouw persoonlijke situatie en voorkeuren.

Toch zien we deze vorm van 'adviseren' regelmatig opduiken bij financieel advies. Veel verzekeraars of vergelijkingssites die je op internet vindt werken op deze manier. Waarom doen ze dat eigenlijk?

Deze partijen maken handig gebruik van het principe van Sociale Bewijskracht. Dit is een van de zes methodes die door hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini zijn benoemd in zijn boek "Invloed". Van dit boek zijn wereldwijd al meer dan drie miljoen exemplaren verkocht. Het principe stelt dat een belangrijk middel waarvan mensen gebruik maken om te beslissen hoe ze in een situatie moeten denken en handelen is om te kijken naar wat andere doen. Vooral in situaties waarbij men onzeker of onbekend is met de materie. Ook als sprake is van gelijksoortigheid (men heeft eerder de neiging de richtlijnen te volgen van mensen die op hen lijken) heeft dit principe veel invloed.

Ieder mens is uniek, iedere gezinssituatie is anders. We hebben allemaal verschillende behoeftes en wensen. Daarom is het bij financieel advies niet verstandig je te laten leiden door het principe van sociale bewijskracht. Waarom doen internetverzekeraars en vergelijkingssites dit dan toch? Waarschijnlijk omdat ze niet anders kunnen. Deze organisaties kennen jouw persoonlijke situatie niet (behalve dan jouw surf- en klikgedrag). Ze kunnen dan ook simpelweg niet juist of passend adviseren. Om toch de schijn te wekken dat ze je helpen en jou voorzien van zogenaamd 'advies' geven ze je de enige informatie die ze hebben: het gedrag van anderen. Waarbij je overigens op geen enkele manier kan controleren of deze informatie juist is.

Goed advies over verzekeringen, bankzaken, nabestaanden-, oudedags- en arbeidsongeschiktheidsvoorzieningen is uitermate belangrijk. Bij velen zijn dit helaas onderwerpen die niet top of mind zijn. Daar komt nog bij dat de snelle veranderingen en het toenemende tempo van het moderne leven het ons moeilijk maken de tijd te nemen om een zorgvuldig besluit te nemen. Het is dan misschien verleidelijk te kiezen voor de sluiproute van het sociaal bewijs. Waak hier voor! Juist als je weinig kennis of tijd hebt moet je je goed laten adviseren. Dit kan het beste gedaan worden door een adviseur van 'vlees en bloed' die op de hoogte is van jouw persoonlijke situatie. Niet alleen van de financiële gegevens en getallen maar ook van jou als mens met emoties en gevoel. Iemand die aantoonbaar deskundig is die je kunt vertrouwen. Dat is volgens mij de beste manier om zeker te zijn van passend financieel advies.

Uitreiking cheques Decemberactie 2018 van Molenaar & Zwarthoed

16-01-2019 Uitreiking cheques Decemberactie 2018 van Molenaar & Zwarthoed

Zorgverzekering en Box III belasting besparen?

23-11-2018 Zorgverzekering en Box III belasting besparen?

Winnaars hoofdprijs en 2e prijs jubileumloterij zeer blij

04-10-2018 Winnaars hoofdprijs en 2e prijs jubileumloterij zeer blij

Gezellig samenzijn voor de 40 klanten van het allereerste uur

04-10-2018 Gezellig samenzijn voor de 40 klanten van het allereerste uur